tisdag 17 maj 2016

Första utdelningen och första rena aktieköpet.



För några månader sedan köpte jag andelar i Investor när kursen stod 284.29 kr. 
Jag köpte 44 aktier, och dag fick jag min första utdelning: 440 kronor trillade in på kontot, vilket fick mig att le.



Med tanke på att jag är så pass ny i mitt aktieintresse har jag endast gjort blygsamma efterforskningar på huruvida jag gör ett bra köp eller inte? Sammanfattningsvis kan jag ännu inte göra en fundamental analys. Jag tittar på bolagens omsättning, direktavkastning och P/E talet. Men jag har inte hunnit så pass mycket längre än så.

Jag hörde först talas om ett ISK-Konto och indexfonder för snart ett år sedan. Därför har större delen av tiden gått till att undersöka indexfonder, och vilken utveckling dessa haft. Vidare ser jag över vilka förvaltningsavgifter som tillkommer. Fonderna kommer att utgöra grunden för mitt sparande.

Jag har övergett en fast sparhorisont eftersom jag inte vet hur mina fonder/aktier kommer att utvecklas? Jag får helt enkelt ge denna process tid, och minnas hur jag läst ”Visuell Kommunikation” och inte ekonomi.  

Med dagens tillskott från Investor köptes 4 st aktier i  Handelsbanken A för 102.70 kronor per aktie. Det ser ut som om direktavkastningen ligger på 5.88%, vilket är bra även om jag lärt mig att inte stirra mig blind på utdelningar.

Handelsbanken stod pall och behövde inte statligt stöd under 90 talet, och klarade krisen med värdighet. Efter vad jag läst mig till är det en bra och stabil bank.






2 kommentarer:

  1. Det känns som din syn är sund. Just risken med enskilda aktier är högre jämfört med en fond. Nu består Investor-aktien av deras innehav. Så risken är lägre.

    SvaraRadera
  2. Det stämmer det du skriver, det var det som förde mig till indexfonder. Jag skapar en marginal för att lära mig mer om enskilda aktieköp innan jag trasslar in mig i någonting.

    SvaraRadera