lördag 27 april 2019

Sticklingar & Tillväxt


För snart 4 år sedan började jag min resa mot ett större sparande.

Resan upp till 100 000: - har varit den absolut trögaste, men sakteliga gick det lättare och lättare. I bloggsfären pratade alla om hur; ränta på ränta-effekten regelbundet gjorde sig påmind. 

Jag har rivit ned mina palettblad/krukväxter och tagit nya sticklingar. Även om sticklingarna just nu är små, så vet jag att dessa kommer att växa med tiden. Antar att sådd är en förutsättning för skörd. 


För egen del var de första två åren en resa i uppförsbacke med ett ständigt vankelmod; ett ifrågasättande huruvida jag gjort några förnuftiga investeringar överhuvudtaget.

Innan jag gjorde mina första rena aktieköp så valde jag att läsa om passiva indexfonder med låga avgifter under 1 års tid. Jag ville ge mig själv lite andrum för att i lugn och ro läsa om hur man skulle förhålla sig till begrepp: konjunkturer, direktavkastning, dolda indexfonder, courtage och allt som då var mer abstrakt.

Det har gått åt många koppar kaffe och sena kvällar framför datorn där jag tålmodigt läst Svenska Dagbladets näringsliv tillsammans med otaliga bloggar kopplade till sparande. 

Men glädjande kan jag nu se portföljens värde på: 



Den historiska avkastningen under 4 år är också triggande att se :) Nedan har jag redovisat grafer för hur åren sett ut sedan start. 


År 1




År 2  


År 3 




År 4




Under fyra år har kapitalet haft en avkastning på 75 258: - och motsvarar en avkastning på över 40%. På sistone har jag börjat att klättra i hur mycket pengar som jag sparar, och lägger nu undan hela 12 000:- per månad. 

Utdelningar sedan start





Köp denna månad 

Activision Blizzard 10 st (4536:-)
Axfood 4 st (720:-)
Fortnox 55 st (6 168:-)


Fortnox visar på en fortsatt framgångssaga med tjänster inriktade på molnbaserad företagsplattform för ekonomisk administration. Spiltan fonder är också en av de 10 största delägarna. Mina personliga farhågor är hur aktien rusat väldigt snabbt på kort tid, och hoppas på hur Fortnox kurs ännu inte är mättad. 



Spelkonsoler & Gaming

Det verkar som de innehav som tidigare givit mig ångest som UBISOFT har vänt från minus 6000:- till en blygsam nuvarande vinst på 500:- och aktien fortsätter att stiga och verkar inte längre som ett sänke på mina portföljer. Jag har även sett Activision
Blizzards (gaming/spel) aktie dala kraftigt under ett års tid, men nu verkar även den svänga till min fördel.

Mark Cerny, produktutvecklare av kommande Playstation 5 har nu tillkännagivit specifikationerna för hur kraftfull konsolen kommer att vara. Och Microsoft är inte sämre, utan lär enligt rykten arbeta med sin nya maskin, kodnamn "Anaconda" som kan bli ännu mer kraftfull än Sonys spelkonsol. Varken Sony eller Microsoft släpper sina nya konsoler under 2019 utan det kommer ske 2020. 

Vi kommer alltså få en helt ny generation av spelkonsoler på marknaden under nästa år, och som säkerligen är färdigutrustade med SSD-diskar, och är mer inriktade på molnbaserade tjänster och konsumtion. Microsoft har redan nu annonserat sina nya XBOX One S som kommer vara skivlös. Det skulle inte förvåna mig om både Sony och Microsofts konsoler även kommer vara kompatibla med 8K. Detta skulle kunna påverka kursen positivt både för Activision Blizzard och UBISOFT, vi får åtminstone hoppas på det.

Mående och hälsa

Senaste 12 åren har jag dragits med övervikt, och önskat att jag låg på en trivselvikt. Så jag kan nu glatt meddela att jag gått ned mina 10 kg sedan januari, och glädjer mig åt resultatet. 

Senaste veckorna har präglats av uppbrottet mellan mig och min flickvän, och jag har känt mig ganska tom. Så jag verkar nu  återvända till livet som ungkarl, vilket lämnar mer utrymme åt lättfulla rutiner som tv-spel och bevakning av ekonomibloggar ;)

Men jag känner redan nu att lite ljus smyger sig fram mellan molnen; speciellt när jag redovisar hur mitt sparade gått under fyra års tid - jag får distans och blir lite gladare.  

Hela 367 633:- kronor ligger och spritter i aktier och fonder, det är suveränt :) 
 

Hoppas att allt är VÄL




7 kommentarer:

  1. Hej VÄL.

    Riktigt bra avkastning under de år du investerat :-) Hoppas det fortsätter lika bra framöver. Gällande mående och hälsa är även det ett område som alltid kan bli bättre. Jag har själv börjat cykla regelbundet och det rekommenderar jag. Känns bra för både kropp och själ. Fortsatt lycka till på din resa :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Hej, fin sammanfattning av en väldigt inspirerande hittills. Stort grattis för att du bestämde dig för att tag i det!

    Riktigt roligt att ramla över din blogg idag, jag tar och lägger till den i min lista. Du får gärna göra detsamma :)

    mvh,
    10årsplanen
    https://10arsplanen.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Tack för den vänliga kommentaren. Det har snart gått fyra år och avkastningen har varit bra hittills. Jag får svänga förbi din sida.


    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  4. Tråkigt med flickvännen och hälsan, men kul med avkastningen, hoppas att den fortsätter lika bra framöver!

    SvaraRadera
  5. Tack Minimalistspararen - ja det går framåt för mig, och man se skillnad från år till år. Glad över hur du läser på min sida.

    SvaraRadera
  6. Grym utveckling. :) Jag är inte ens i närheten av vad du har lyckats med. Som du säger så det viktigt att hålla sig till sin strategi. Man kämpar vidare men framförallt är känslorna som uppstår när allt lyser rött. Då vill man in och tweaka, min sons KF har stigit mer i procent ön vad jag lyckas med. Det är köp varje månad och för alla presentpengar. Även när allt hade backat med över tio procent så fortsatte hans automatiska insättningar. Det ger resultat.att följa sin strategi. Sen vill jag tipsa om Avanzas senaste matarfond. Avanza Energin Markets. Billigast i sin klass om du vill exponera sig mig utvecklingsländer.

    SvaraRadera
  7. Tack Prius för den vänliga kommentaren. Det gläder mig att det går framåt för sonens KF. Jag antar att jag hållit mig förhållandevis nära min grundinställning 60/40 indexfonder - aktier, även om nu har det tillfälligt pendlat över till högutdelande aktier, men jag får styra upp det med. Jag tror på att försöka att hålla en balans mellan innehaven och inte ligga för hårt i enskilda innehav oavsett om det gäller aktier eller fonder. Jag skall kolla upp fonden snarast.

    Tack för att du tittade förbi.

    MVH VÄL

    SvaraRadera