söndag 19 maj 2019

Presentation av VÄL

Hej på er!

Välkomna till ”Vad är livskvalités” blogg. 





Hoppas att ni kommer att ni kommer att gilla vad ni läser, och hur jag kanske kan ge er lite feedback på eventuella frågor. 

Till vardags arbetar jag som lärare.

Kort sagt; jag arbetar med pedagogik kopplat till konstnärlig verksamhet. 

Efter att jag tagit min examen från min lärarutbildning blev jag förpassad till en av landets mindre attraktiva förorter; anledningen vara enkel – jag hade för lite kötid.

Åren efter examen slussades jag runt i den stora staden på tillfälliga kontrakt, men tröttnade ganska snart. Detta var inte hållbart i längden och jag insåg snabbt hur jag var tvungen att börja spara till en bostad.

Jag snubblade över Jan Bolmessons - Rika Tillsammans-blogg, och resten är historia.

Att börja blogga på egen hand blev viktigt, just för att lära mig av er och försöka sätta på pränt vad jag lärt mig.

Jag saknar utbildning inom ämnet ekonomi/finans, och denna blogg avser inte att ge finansiell rådgivning, utan syftar endast till att stimulera mitt eget intresse och dela med mig av det jag lär mig. Jag är medelinkomsttagare med en ganska enkel livsstil.

Vardagslivet:

På fritiden gillar jag att fota, måla, teckna men har också en starkt förkärlek för film och musik. Sedan flera år är jag besatt av vinylskivor, och det är en av mina främsta hobbyer. Mycket av skivsamlingen drar mot rock; 60-70-tal.


Strategi för sparandet

Jag lägger tonvikten av sparandet i billiga indexfonder som jag bedömer historiskt gått bra. Vidare handlar jag enskilda aktier och investmentbolag, jag försöker ha bredd på mina innehav för att undvika toppar och dalar. 


Mål

Syftet med bloggen är att lära mig så mkt som möjligt om investeringar; och vidare bygga upp en framtida buffert.

Hoppas på att ni trivs på sidan och kanske triggas av vissa framsteg jag gjort, och själv hoppas jag på att få ta del av era erfarenheter. 


Enjoy







4 kommentarer:

  1. Hej Anonym

    Som väldigt många som rår om sin ekonomi känns det också naturligt att skaffa ett boende som matchar ens smak, men också närhet till arbete, vänner mm. Jag vill helt enkelt ha ett boende i ett område som jag verklingen uppskattar.

    SvaraRadera
  2. Kul att få veta mer om dig. Gillar din blogg, innehåll och språk. Huserade du nära hufvudstaden?

    SvaraRadera
  3. Yes - är i mellansverige i någon av städerna :) Roligt att du kollade in bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag tänkte att du bodde i Sveg, eftersom det är mitt i Sverige. ;-)

      Radera