fredag 21 februari 2020

Den nya lägenheten

Hej på er!

Mina inlägg har varit skrala på sistone, men detta har att göra med att jag faktiskt köpte en lgh. 

Delar av incitamentet att spara pengar försvann, och därför har jag inte skrivit mycket. Nu handlar allt om anpassning, lära sig förstå efter lägenhetsköpet "hur pengarna fortfarande jobbar" fast i bara i en annan form. Numera ligger mina dyrt förvärvade slantar investerade i en lägenhet, som sannolikt kommer att ge avkastning över tid. 

Efter sista depositionen gick så landade notan på 336 700: - totalt i handpenning. Lägenheten är numera min, och det känns konstigt. 



Rädslor för ägande

I samband med köp och inflytt i den nya lägenheten så infann sig en plötslig rädsla: 

- Shit! Detta är en lägenhet som är värd massor av pengar, vad skulle hända om jag blev arbetslös eller sjukskriven? 

Bostaden är skinande ren, och jag vågar knappt sätta upp en tavelram på väggen - just för att man inte vill sälja i sämre skick; lämna borrhåll mm. Men sedan började jag tänka efter: 

- Detta är min lägenhet, som är köpt för mina pengar - så klart jag skall få behandla den därefter. 

Be careful what you wish for, you might get it!

Efter flera års sparande drog jag sammanlagt ihop 410 000:- varav 80 000:- utgjordes av ren avkastning. Men nu är jag på rätt adress i livet, lägenheten är köpt och jag är inflyttad. Även om jag är tacksam så har även omställningen; att flytta tillbaka till hemstaden varit omvälvande så har jag inte landat i tanken känslomässigt. Situationen på jobbet har varit besvärlig. Delar av mina uppdrag har jag skött galant, och andra - Not so much! 

Som lärare blev jag utmanad med arbetsuppgifter som jag inte behärskade. Istället för att bli aktiv och nyfiken, blev jag reserverad och passiv. Jag såg inte detta när det skedde, och i långa loppet fick en kollega ta ett större ansvar eftersom jag tog ett steg tillbaka. Tyvärr landade jag i självömkan, oförmögen att se min del i situationen. Till saken hör visserligen att omständigheterna att ta fullt ansvar varit svårare, och det har inte haft med mig att göra - utan jag har inte varit stationerad där jag behövts mest. 

Summa summarum

Fel kille på fel uppgifter, boendes 10 mil från jobbet - med arbetsuppgifter han varken ville ha eller var bäst lämpad för. Ingenting med denna anställning har lirat, och i ärlighetens namn tog jag jobbet av fel orsak - för pengarnas skull. Jag ställde mig aldrig frågan huruvida jag var intresserad av uppdraget? Jag ville bara dra in det sista kapitalet för att kunna göra lägenhetsköpet, vilket har skapat huvudbry. Med facit i hand inser jag att: det går inte att ta ett arbete bara för pengarnas skull, risken är att du gör ett sämre jobb eftersom motivationen saknas. 

Nya pengar - En ny rutin

Efter köpet av lägenheten, som har varit mitt huvudmål så väntar nya utmaningar. Väl i hemstaden så inser jag emellertid hur över ett decennium har förflutit sedan jag var hemma. Vänner som jag än gång umgicks med har lämnat för att istället flytta till större städer. Det gäller nu att börja om, och det kommer att ta en tid. Som det är nu kliver jag upp 05:00 på en arbetsdag och kommer hem efter 18.00. Så den nya fräscha lägenheten agerar nu bara som en mellanlandning mellan till och från arbetet. 

Jag har köpt mina första aktier sedan i somras och börjar om med ca: 80 000:- som är kvar. Det känns skönt att slippa börja om från noll, och åtminstone ha lite startkapital. Jag tror att jag kommer att balansera upp portföljen enligt tidigare med både passiva indexfonder och folkkära utdelningsaktier. I rond 2 är det också tryggt att slippa vissa "Do & Don't. 

Att delvis gallra ut problematiska grannar genom att köpa lgh.

Grannar som en gång skapade problem; skrik och bråk, sopor och möbler i trapphuset, föräldrar som låter sina barn löpa fritt och vråla obehindrat lyser med sin frånvaro.Vad som finns kvar är lugna hemmakvällar, en närhet till syskon och familj med syskonbarn. 

Mina tankar kring köpet var att slippa ett tyngre socialt upptagningsområde. Om du som sparare väljer att lägga några år på att sträva efter ett bättre område, så kan du nå dit. Socioekonomiska problem finns i alla städer, men det går att begränsa urvalet av trevliga grannar genom ett lyckat bostadsköp. Med mina närmsta grannar finns en outtalad, men ömsesidig kulturell överenskommelse; vi känner att vi intuitivt är från liknande platser med en snarlik bakgrund. 

Nu väntar ett välkommet lov med en väl behövd paus från jobbet. Under morgondagen skall jag återigen börja baka, det har gått några veckor sedan sist. 

Tack för att ni återkommer till min blogg. 

Ha det VÄL





7 kommentarer:

  1. Hej VÄL.

    Vilken lyx med ny lägenhet. Skönt att slippa bo i ett problem område också. Ha ett trevligt lov nu och lycka till med ditt nya sparande.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Det ljusnar. Kul att höra från dig!

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat! Sparande kan man bygga upp igen, men det finns få saker som slår ett boende man trivs med!

    SvaraRadera
  4. Tack Minimalistspararen, roligt att du tittar förbi. Japp, nytt sparande står kring hörnet. Tack för att du kollade förbi.

    Med vänlig hälsning, VÄL

    SvaraRadera
  5. Välkommen tillbaka. Nu är det turbulent . Det en spännande tid. Perfekt tid att börja spara igen.

    SvaraRadera
  6. Tack för din kommentar Prius. Enligt sedvanligt manér så lyckas jag att köpa på mig nya innehav precis innan en dipp. Det hade räckt att jag hade väntat några dagar till, men det är så det är. Det är roligt att du skriver, och jag skall snart vara på banan igen. Det har varit mycket efter flytten, men nu är det mesta ordnat.

    Vi höres sedan

    Mvh VÄL

    SvaraRadera