onsdag 3 april 2019

Pengarna Växer – Passerat 350 000:-


Då var det äntligen dags för en ny milstolpe igen, det känns som om det var evigheter sedan. Jag tror mycket kan tillskrivas sättningen som vi hade under hösten, och därför har milstolpen känts avlägsen.



Efter att ha haft onödiga såväl som nödvändiga utgifter så är jag äntligen igång igen.
Jag sätter undan minst 10 000:- i månaden, och ibland mer om det går.

Vad som är trevligt just nu är hur utdelningsmånaderna är här, och detta hjälper till att boosta portföljen ytterligare. Annars har jag inte gjort mycket annorlunda, well – jag har börjat lägga in mer pengar i högutdelande aktiebolag snarare än indexfonder.

Gott om pengar, men mindre av kärlek. 



För ett halvår tillbaka sjukskrevs min flickvän för utbrändhet. För alla därute vars partner drabbats av utmattningssyndrom känner igen sig i beskrivningen nedan;

Orkeslöshet, överkänslighet mot ljud, allmän utmattning och depression.

Vad som en gång var en sjungande liten fågel i mitt liv, reducerades snart till ett tomt skal.

Som man i en relation har jag försökt att göra så mycket jag kan; hjälpa till med matlagning, sponsra med matinköp, städa, uppmuntra med mindre överraskningar – men har brustit fatalt i vad som kanske är den viktigare egenskapen av allt: att göra avkall på mitt ego istället bara lyssna.

Detta innebar till slut en alltför stark prövning för oss båda; relationen självdog, och vi insåg  hur vi måste få växa vidare på varsitt håll.

Jag är evinnerligt tacksam över hur vi haft ett kärleksfullt avslut med en ömsesidig respekt för varandra; aldrig skrik, bråk eller hårda ord, utan snarare en klarsynt acceptans inför ett krasst faktum: vår tid är inte nu. Efter en serie av pussar och tårar lämnade vi hemmet och gick ut i solen. Samma dag hade jag en lägenhetsvisning inbokad, och ironiskt nog gick vi dit tillsammans.

Återigen blir jag påmind om hur vanskligt det är att fästa värdet vid det materiella.

Där stod vi och lyssnade till en mäklare, i en homestylad lägenhet; fullt medvetna om hur ingen av oss var spekulanter -än mindre skulle bo där.  

Mitt känslomässiga index har drabbats av en korrigering, och jag får backa tillbaka och invänta återhämtning. 


En känsla av tomhet är högst påtaglig nu, och glädjeskutten över en börs som vänt lyser med sin frånvaro. Men om vi lyfter fram positiva företräden så är jag mer bestämd nu än någonsin: jag skall nå mitt mål med sparandet, och sedan blicka framåt.


Kanske var detta inlägg inget muntert sådant, men jag fortsätter skriva.


Våren är här, och vi är VÄL förtjänta av lite varma solstrålar.


Mvh


   Vad är livskvalité?



6 kommentarer:

  1. Utmattningssyndrom är verkligen en prövning för en relation. Jag är evigt tacksam att mitt äktenskap klarade sig genom mitt utmattningssyndrom. Det är tufft.

    Det är skit men kommer bli bättre. Låt det ta tid. Känn och låt det göra ont.

    SvaraRadera
  2. Tack för de värmande orden. Vi får se om jag och min tjej hittar tillbaka till varandra, vi får hoppas på det bästa ;)

    SvaraRadera
  3. Verkligen tråkigt att läsa, jag förstår om det har varit/är tufft.
    Men jag måste berömma dig för din öppenhet och du fick verkligen till det med följande ord: "Mitt känslomässiga index har drabbats av en korrigering, och jag får backa tillbaka och invänta återhämtning". Wow! önskar jag var så klurig och poetiskt lagd att få till en mening värd Harry Martinsson.
    Jag håller tummarna för att ni I framtiden kanske hittar tillbaka till varandra.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  4. Tack för de värmande orden "Anonym"; -Well, nu följer en tid för stilla reflektion - antar att jag kommer att få lära mig leva själv ett tag. Kan å andra sidan lägga mer tid på att läsa om ekonomi/investeringar.


    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  5. Tack för inlägget. Ett mänskligt inlägg. Själv så har jag svårt för bloggar som bara skriver i medgång (finns order?) Och är tyst vid motgångar. Jag lever pappalivet och tack för automatiserad sparande.jaf har till stor del missat uppgången för att jag försöker tajma marknaden. Däremot har sonens sparande gått upp som index. Nästan 20 procent på 10 månader. Samma sak för sambon. Stafettpinnen är överlämnad och jag är föräldraledig.

    Gällande förhållande så får man aldrig ge upp sig själv. Man får kompromissa till en viss gräns, För om inte förhållandet tar slut då så kommer det garanterat krascha vid eventuella barn. Månaderna har varit tuffat. Man får sova lite och är grinigare än någonsin. Då behövs verkligen att man passar ihop. Det går inte att tvinga ihop ett förhållande gör kärlekens skull.

    SvaraRadera
  6. Tack för kommentaren Prius. Privat har det varit lite skakigt, men sparandet tickar på. Det gäller bara att hålla sig målinriktad.

    Hoppas allt är VÄL

    SvaraRadera