lördag 23 mars 2019

Höjd källskatt på Norska aktier


Det verkar som om det är nya regler som gäller i Norge!

Norrmännen har ändrat sina skatteregler, och därför finns det risk om du som sparare har aktier i Norska bolag. Det finns en god chans att du kommer få betala så mycket som 25% i källskatt. 


På Privata Affärers hemsida kan man läsa följande: 
"
Äger du norska aktier? Då är det hög tid att ansöka om återbäring på skatt på utdelningar i Norge. Det måste göras före den 31 december för att du ska slippa dubbelbeskattning. Det norska skatteverket ändrar från och med den 1 januari 2019 källskatten från 15 procent till 25 procent. Det påverkar alla som har norska aktier i kapitalförsäkringar, investeringssparkonton och i vanliga aktiedepåer. Enligt de nya skattereglerna måsta alla ägare av norska aktier ansöka om återbäring på skatten på utdelningarna för att inte bli dubbelbeskattade. Ansökan måste göras före den 31 december då de nya reglerna gäller från årsskiftet."

Själv har jag aldrig varit förtjust i Avanzas KF; det tar på tok för lång tid innan återbetalningen av källskatten betalas tillbaka. Jag tror nu att jag väntat i närmare 
3 år på mina pengar. Det rör sig om mindre belopp, men ändå. Det finns också Nordea som alternativ, där man får tillbaka pengarna snabbare.

Du kan undvika alltför hög källskatt hos Avanza, men då måste du först beställa ett hemvistintyg från skattemyndigheten. Detta kan du lätt göra på deras sida; "ansökan hemvistintyg". Samtidigt fyller du i Avanzas blankett om "intyg av slutgiltig ägare", detta för att bekräfta ditt innehav hos nätmäklaren. 

Tankar om sparandet och nytt boende


Under förra veckan snubblade jag över ett intressant objekt på Hemnet. Det var en lägenhet på 58 kvadrat, men som låg inom gränsen för vad jag kunde betala i handpenning. Lägenheten var dock i ett enormt renoveringsbehov. Det saknades: modern el-central, jordade uttag i hela lägenheten, kyl/frys. Vidare fanns fettfläckar på tapeterna och golvet behövde läggas om. 

Jag ställdes inför en ny insikt; om avsikten varit att generera kapital ännu snabbare;

- Varför inte köpa en billigare nedgången lägenhet och sedan sälja den dyrt?

Men även om jag vann budgivningen, jag flyttade in skulle jag alltså få anlita en elektriker det första jag gjorde; just för hur jordade uttag underlättar, och jag vill ha en el-central i modernt skick. Vidare måste kyl och frys införskaffas i samband med flytt, sedan börjar själva renoveringen.  

Frestelsen är nu överhängande, men känner att jag inte gör mina portföljer rättvisa. Just nu sträcker dessvärre inte mina utländska aktieinnehav ens på benen, och jag ligger back i flera av dem. Samtidigt ser jag hur marknaden mycket väl kan vända?
Utmaningen har varit att köpa drömlägenheten utifrån investerade pengar, när läget uppenbarar sig. 

- "Pengar som sparas för lägenhet skall man inte ha på börsen"...

- Well kära vänner, jag vet det!

Men måste ändå vidmakthålla hur jag; bara kommer att köpa bostad, förutsatt att mina innehav genererat en stadig slant, och har därför skrotat en fast tidshorisont.  


När blir portföljen intressant?

Det verkar som om jag skjuter detta resonemang framför mig hela tiden. I början av mitt sparande tänkte jag: - När portföljen passerar 100 000:- då kommer det lossna, men sedan har tankarna fortsatt; 200 000:- 300 000:- och jag har insett hur jag drabbats av "Never Enough". 


Portföljerna har nu passerat 330 000:- vilket är mer än vad jag vågat drömma om. Men sättningar, och korrigeringar i ekonomin kan få mig att misströsta - speciellt när jag under några månader backade över 50 000:-

Lyckligtvis har många sparares portföljer repat sig efter hösten dipp, och tider som denna kan verkligen skaka om en.

Jag tror dock att jag kommer att sitta still i båten, gå på många visningar. Om jag skall lyckas med ett bostadsköp behöver jag kämpa lika mycket med faktakollar som jag tvingats göra med min investeringar.

Du kan inte bara shoppa i god tro, utan måste även bekanta sig med investeringen du gör


Må VÄL

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar