söndag 26 juni 2016

Blogg & Struktur




 Som ny bloggare och lärare uppskattar jag alltid struktur. Jag har sett flera underbara bloggar med tänkvärt innehåll, men där författaren skriver löpande utan länk-rubriker.
Detta går givetvis bra, men för mig som läsare känner jag ett behov av att kunna orientera mig på en blogg.

Allteftersom min blogg tar form tillkommer nya frågeställningar och ämnen, detta är bra. Men eftersom jag önskar att flera skall börja läsa på min sida så bör jag hjälpa läsarna att hitta vad de söker. På Youtube finns tacksamma klipp som visar hur man kan snygga till sin blogg ytterligare, och jag länkar er nedan.

Några regler som jag satt upp för mig själv.

Rubriker och länkar: Detta ger tydlighet och struktur. Skapa länkar genom rubriker så hittar alltid läsaren rätt

Färgval: Bloggen får gärna ha färgval som inbjuder till läsning. En svart bakgrund med mörkblå text kan bli alltför svårt att läsa. Jag använder mig av varma färger, och tydliga kontraster.

Fonter: Krångla inte till det med komplicerade typsnitt som är jobbiga att läsa, håll det enkelt.

Foto: Jag bearbetar mina foton i Photoshop och optimerar dessa för webbhantering. Bilderna får inte vara för tunga i filstorlek, då kan bloggen bli långsammare att ladda. Ett fint foto kan också ladda bloggen med en hoppfull känsla.

Skärmdumpar:
Fota inte din skärm med kamera, använd snabbkommando för PC och MAC. På Mac är det bara trycka ned: cmd +  shift + 4 så kan du klippa ut direkt på skärmen.

Layout: Se till att din blogg är överskådlig redan från början. Vad är mest relevant att ha på första sidan?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar