måndag 27 juni 2016

Mitt i stormen






Brexit: Idag föll OMX-S hela - 8% Nu är stormen här, men jag sitter still i båten.

Investerare och analytiker världen över har siat om vad ett eventuellt brexit skulle komma att innebära för marknaden, men många har gjort missbedömningar. Frågan är om EU varit förberett på att England verkligen skulle göra slag i sak? Under de senaste veckorna har investerare sålt av sina innehav, eller placerat om för att gradera sig för smällen.


Personligen har jag inte sparat ihop ett alltför häftigt kapital, och känner jag mig rätt trygg.Större delen av mina pengar är placerade i indexfonder, och än så länge ganska lite i aktieköp. Under morgonen har jag dock valt att göra några köp som jag tror på.


Hemfosa är en ny aktie för mig inom bostäder, men äger Castellum sedan tidigare. Jag kommer inte att ligga alltför tungt i bostadsmarknaden, men båda aktierna har en fin direktavkastning. Vidare kompletterade jag med Investor A och Handelsbanken A. Vad som oroar dock är att många bankkontor stängs, och kunder sköter i större utsträckning sina ärenden via internettjänster. Detta bidrar till att flera storbanker höjer sin direktavkastning för att locka tillbaka investerare. Själv vet jag inte huruvida det är bra att köpa bankaktier just nu, men antar att jag får utvärdera om några år.

Vad bostadsbolagen beträffar tror jag att Sverige kommer att få se en tilltagande migration av "Svenne-Banan" inom landets egna gränser. Landet har under de senaste åren vidmakthållit en generös flyktingpolitik, vilket skapar ytterligare tryck på bostadsbyggandet. Det behövs fler bostäder, och allt fler kommer lämna förorten i hopp om ett bättre boende.

Det här är ingenting nytt, varje människa ligger sig själv närmast. Efter min examen från högskolan drömde jag inte om en plats av betong, snarare ett litet hus med tillhörande fruktträdgård.

Dagens inköp

Handelsbanken: 10st kurs (97,05)
Hemfosa: 30st (84.50)

Investor A: 10st (270.60)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar