lördag 11 juni 2016

MacBook Pro - Hårddiskbbyte

Apple har under en lång tid haft ryktet om sig att inte vara flexibla, och vidare är flera av deras produkter byggda för att fungera med andra Apple produkter.

Det är nästan så man får känslan av: om du öppnar en Apple dator så exploderar den, om du inte vet exakt vad du gör! Detta är emellertid inte sant. På Youtube finns lättbegripliga videos som beskriver hur du lätt kan byta RAM-minne + hårddisk på din MacBook Pro.

Jag köpte en MacBook Pro begagnad, sen 2011 via Greentech Sweden AB för ca: 4500:- som vid inköpstillfället bara hade 300GB HDD + 4GB RAM. Detta kände jag inte riktigt räckte eftersom jag fotar mycket och arbetar med bildredigering. Så via Webhallen handlades: 8GB RAM + 1 TB SSHD till en kostnad av 1500:-

En SSHD är en hybriddisk som har både konventionell HDD + en minde SSD. Hybriddisken lär sig användarens mönster, vilka program och filer som används mest, och flyttar sedan dessa till den mindre SSD-disken. Resultatet blir en snabbare boot vid både uppstart av program och dator.

Börja med att ta hem Diskmaker X som hjälper dig extrahera och sedan lägga Apples operativsystem på en USB. Detta gör det möjligt för dig att boota ifrån en USB-sticka efter bytet av HDD. Lägg också över alla dina viktiga filer från din gamla HDD på en extern HDD innan du öppnar datorn.

När du sedan bootar operativsystemet från USB-stickan kommer inläsningen avstanna, och du måste välja skivverktyget för att formatera den nya HDD:n för att kunna fortsätta med installationen.

Om ni tittar på marknaden idag var en MacBook Pro kostar ny, men motsvarande prestanda + lagring så tror jag att det blir svårt att komma under 15 000:-

Min MacBook Pro används nu för ett större musikbibliotek med okomprimerad musik, och så har jag gjort om den till en riktigt arbetshäst för bildredigering.

Total kostnad: 6000:-



1 kommentar:

  1. Ska tillsammans med en tekniknörd till kompis ge mig i kast med detta:) Tack för din guide!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera