måndag 6 juni 2016

Milstolpe -Passerat 80 000:-





För dryga tre år sedan hade jag ett sparkapital på ca: 20 000: - och har idag 80 000:-

I min familj har det aldrig förekommit att man köper aktier, eller haft ett renodlat intresse för fondsparade. Efter det att jag sålt fondinnehavet hos Handelsbanken för snart ett år sedan har jag lärt mig så mycket. Men just nu känns det som en resa i motvind. Jag vet med mig att avkastningen på kapital är procentuell och står i direkt relation till hur mycket pengar som jag lagt in i fonder/aktier.

Som det är nu råder obalans i mitt sparande. Som många andra har jag gått i fällan och blivit besatt av sparande. Planen inför nästa månad där att avsätta pengar i en buffert avsedd för oförutsedda utgifter, vilket jag inte hittills gjort. Tyvärr har jag börjat göra avkall på nästan alla vardagsnöjen, och plöjer bara in kapital i Avanza. Detta skall egentligen vara högst temporärt, men jag har siktet inställt på nästa milstolpe: 100 000 kronor. Jag kommer att starta ytterligare ett sparkonto hos Avanza avsett för pengar som jag kan behöva akut. 

Den populära snöbollseffekten lyser just nu med sin frånvaro eftersom börsen backat under den senaste veckan. Men jag inser emellertid att jag sparat ihop ungefär 30 000: - sedan förra sommaren. Planen var en regelbundet sparande på minst 5000 kronor per månad, men pga. oförutsedda utgifter: tillfälliga skulder + tandläkarbesök har jag inte gjort de framsteg som jag hoppats. Jag har ändå tagit itu med att lösa mina gamla skulder, skaffat mig frisktandvård (157 kr per månad), en försäkring som täcker: hål i tänderna, besök hos tandhygienisten, vilket är bra. 

Blir emellertid uppgiven när jag tittar på indexet för OMXS30 och inser hur börsen fallit 16% under det senaste året. Jag tycker att jag diversifierat mellan fonderna, kan inget annat göra. 




Jag gjorde också missen att handla aktier genom mitt "aktie och fondkonto" hos Avanza, ett konto som öppnas automatiskt när man skapar ett ISK-konto. Jag fick först för mig att båda dessa konton löd under samma regler som ISK, men så var det inte. Jag har nu flyttat om mina värdepapper till mitt ISK och får stå ut med att redovisa en mindre summa vid nästa deklaration. 

För mig har det varit en enorm omställning att gå från en tillvaro där jag slösar pengar, till ett liv där jag investerar. Det är först under de senaste tre månaderna som jag vågat lägga undan 6000:- per månad, trodde att jag inte kunde, men det går.

Under maj månad har jag köpt:

Handelsbanken A: 30 st (104,80 kr)
Castellum: 25 st (113,10 kr)
Easyfill B: 3st (56 kr)

Utdelning maj månad: Investor 440 kr

Jag är inte vidare skeptiskt just nu inför mina köp i varken Handelsbanken eller Castellum, men Easyfill får verka som ett experiment – en aktie som har potential att ta skruv. Är medveten om att det marginella köpet i Easyfill äts upp av courtage om jag inte fyller på, men vill läsa på mer först om bolaget eftersom det just ansökt om plats hos First North. Jag kommer ändå fortsätta att prioritera billiga indexfonder och aktieköp hos mer stabila bolag framöver. Min sparhorisont är för kort för att leka med pengarna.

Önskar er alla en fin nationaldag






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar