söndag 5 juni 2016

Olika mål



Med tanke på rådande ränteklimat i Sverige kan vi inte längre anförtro oss åt bankerna. Sannolikheten är att vi snarare förlorar pengar om vi placerar dessa på ett vanligt sparkonto.

Flera banker avvecklar sina kontor runt om i landet, och bankrådgivare äger inte samma roll som förut. Men många Svenskar har idag har emellertid lärt sig att vi kan råda över våra egna investeringar, och hur enkelt det har blivit att köpa fonder och aktier hos nätmäklare till bättre priser.

Under 2008 utbildade jag mig fortfarande till lärare. Jag och min syster hade lämnat vår hemstad för att bosätta oss i Stockholm för att studera, vilket lämnade vår bror ensam att ta hand om vår gemensamma sommarstuga. Eftersom vår storebror redan ägde hus, och inte hade tiden att ytterligare sköta en stuga valde vi att sälja. Efter skatt behöll vi ca: 300 000:- vardera.

Som student i Stockholm valde jag att dryga ut det knappa studielånet med förtjänsten från försäljningen av sommarstugan, vilket jag delvis ångrar idag. Jag hade inte förstått vilken situation jag skulle stå inför efter examen, och vilket akut bostadskris som rådde. Men å andra sidan, hade jag inte slösat med pengarna efter försäljningen hade jag inte upptäckt ämnet: ekonomi.



Mål 1: Att spara ihop de 300 000:- som jag spenderade under studietiden.

Mål 2: Handla min egen bostad och därmed göra en investering.

Mål 3: Komma i form och välja en mer aktiv och utvecklande livsstil.

Hoppas att allt är VÄL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar