lördag 4 juni 2016

Sparande är ett livslångt lärande.




Under det senaste halvåret har jag lyckats att lägga undan 6000: - per månad. Nyligen gick jag igenom mina utgifter och hur jag kunde påverka dessa.

Jag bytte el-leverantör, och gjorde att aktivt val och valde bort det avtal som följde med lägenheten när jag flyttade in. Jag tror att jag i runda slängar nu sparar 200: - per månad bara genom att sett över detta avtal.

Vidare tappade jag min mobil under en bussresa, och detta gav mig en anledning att kontakta mobiloperatören. Det visade sig att jag bara hade runt 500: - kvar att betala på själva mobilen, så jag begärde en slutfaktura, och sänkte därmed min månadskostnad. Jag fick senare tillbaka mobilen eftersom den upphittats av SL.

Under den senaste månaden har jag varit med om olika incidenter, men har haft tur och alltid fått ersättning. Genom att se över mina abonnemang har jag nu kommit ned 300: - i fasta avgifter per månad, och är inte intresserad av att teckna ett nytt abonnemang för en ny mobil.

På jobbet hade jag lönesamtal för två månader sedan, och det visade sig att min lön bumpades upp 1200: - Så jag har nu fattat beslutet att höja mitt månadssparande med 1000: - kronor och lägger därmed undan 7000:- per månad.

Vad jag skulle behöva se över är ett separat konto för oförutsedda utgifter. Jag kan bekänna att jag hör till kategorin som fallit i fällan: jag blir för besatt av att spara, och lägger ibland undan mer än vad jag borde. Jag gör avkall på klädköp alltför ofta, när jag egentligen skulle kunna unna mig fräschare t-shirts, skjortor och jeans. 


Antar att jag behöver ett buffertkonto?





2 kommentarer:

  1. Det där med att lära så länge man lever och ta till sig goda råd har till viss del med mognad att göra. Jag gjorde i alla fall en sak rätt när jag började spara och det var att jobba upp ett buffertkonto. Det känns otroligt tråkigt att spara ihop dessa pengar och flera gånger under tiden hände det saker som gjorde att jag måste ta av dessa pengar. Å andra sidan var det ju precis det de var till för. Jag vill inte ha en gigantisk buffert men 2-3 månadslöner är nog klokt att ha där. Nu nallade jag åter på bufferten när jag lade handpenning på sommarstugan men det är bara till att starta upp och autogirera en tusenlapp i månaden igen. Minskade utgifter är en större besparing än vad manga tror, det har du helt rätt i. Att se över sin ekonomi och ha full koll är ett bra förslag som alla borde anamma.

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra att du stryper dina kostnader. Det är på det sättet jag själv lyckats spara en hel del pengar. Kan ju vara svårt att höja sin lön men spara in på något kan man alltid göra. Rekommenderar att du läser hur jag ringer för 10 kr månaden samt ett bra buffertkonto med 2% insättningsgaranti. Samt lite allmäna tips om att sänka sina kostnader.

    http://slimis20.blogspot.se/2016/12/ringer-och-surfar-for-10kr-manaden-nu.html

    http://slimis20.blogspot.se/2016/10/vad-ar-fordelen-med-att-sanka-dina.html

    http://slimis20.blogspot.se/2016/09/basta-kreditkorten-och-tips-pa-ett.html

    Mvh Slimis

    SvaraRadera