torsdag 13 april 2017

Våren är här med utdelningar

Då var utdelningsmånaderna här, och det känns skönt. Denna vår har dock inte varit helt utan utgifter, vilket dessvärre gått ut över portföljen. Portföljens kapital har gått marginellt framåt denna månad eftersom jag gjort mig fri från tidigare avbetalningar: nya glasögon, elektronik mm. 



Det finns visserligen två sätt att se på detta; jag kan antingen vara misslynt över att pengarna inte tagit ett större kliv framåt, eller så kan jag glädjas åt att utbetalningarna täckt oförutsedda utgifter. Men när utdelningssäsongen är över kommer jag att kunna stoltsera med att jag fått in dryga 3000: - 

Jag börjar emellertid förstå hur arbetet jag gjort med portföljen är att lägga en solid grund, och allt extra kapital som jag numera tillför bara kan betraktas som en bonus. Jag har en så pass stadig slant innestående på Avanza så att det inte råder någon tvekan om att pengana jobbar. 

I skrivande stund har jag 168 000: - placerat på mina konton i Avanza; och tiderna när allt kändes motigt har nu ersatts av ett visst lugn. Målet har alltid varit 100 000: - som jag betrakat som gränsen för när man upptäcker hur pengarna lever sitt eget liv. Jag har nu börja laborera med pengana mellan aktier och fonder genom omallokering. Vinsterna jag gjort på mina indexfonder har jag knoppat av och använt i en ny indexfond + räntefond. Detta har givit en bredare diversifiering, och min nya indexfond ger en exponering mot Europa. Räntefonden ligger stilla och får främst betraktas som en buffert dit en del av mina vinster gått. 

I mitt föregående inlägg lyfte jag likande tankar som ovan, och en bloggkollega var vänlig nog att poängtera att jag åtminstone inte använt "döda pengar" dvs. de utgifter som förbrukats gått till nödvändiga saker som ex. glasögon. När utdelningssäsongen är över kommer dessvärre utdelningarna endast täckt oväntade utgifter, men överlag rör detta sig om mindre summor och jag kommer snart ifatt igen. Är jag besviken, svar ja!

Men oavsett bidrar inte årets utdelningssäsong till det logorytmiska språnget i sparandet som vi alla väntar på, utan detta kommer att ta sin början under nästa års utdelningar. I år fick jag loss 3000: - i utdelningar, och hjärtat klappar inför nästa år då beloppet torde bli större. 

Pengarna jag använt för oförutsedda utgifter har tagits från min buffert, och detta torde vittna om en viss mognad. Överlag går min portfölj stadigt framåt och jag har inte erfarit några större bakslag. Jag är nu inne i en mer emotionell fas där jag ibland helt kan tröttna på konceptet "spara pengar". 

Idag sitter jag hemma hos pappa och äter bullar, och under gårdagen prövades en serie av Islay Whiskys. Att fira påsk med familjen är vad jag behöver just nu: syskon, syskonbarn kommer att vara närvarande och jag behöver mer än någonsin tanka batterierna för att omvärdera min livssituation. 

Pengar är inte självändamålet, utan mellanmänskliga relationer är viktigare.

Glad Påsk 
Mvh VÄL



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar