lördag 14 juli 2018

Det går fint - Mina innehav just nu!


Hur går mina portföljer

Jag deppar inte, men jag deppar ändå!

Det är alltid lätt att vara efterklok, och jag borde vara tacksam för mina framgångar. Men detta får mig ändå att tänka!

Varför, varför gick jag inte hårdare ut i UBISOFT? Jag gick in i bolaget och handlade på 534:- per aktie, och har nu haft 92% avkastning på kort tid. Jag gissade att detta skulle ske, men jag ville ändå avvakta. UBISOFT har haft väldigt stora framgångar med bl.a. FarCry 5, Assassins Creed – Origins, The Crew 2.  Kommande stora titlar är exempelvis ”Scull And Bones” och ”Avatar”.  



Min tanke har varit att återgå till ett jämviktsförhållande mellan aktier och fonder, där fonder utgör den största delen.

Jag har varit i Avanza sedan 2015 och mitt ISK-Konto har gått upp 32% på tre år, vilket jag känner är helt ok. Det är runt 10% per år, och det är bara att tacka och ta emot. Min avkastning på min kapitalförsäkring har varit ännu bättre 38,55%. Men märk väl, de stora pengarna har mest strömmat till via ISK-Kontot där större delen av mitt kapital legat. 

ISK-Kontot



Kapitalförsäkring

 

Utveckling under tre år



En del skulle säga att jag varit offensiv med tanke på att jag valt indexfonder + aktier som egentligen utgör samma tillgångsslag. Jag tycker ändå att jag haft en rimlig diversifiering på mina innehav, möjligtvis kunde jag haft mer i räntesparande, men som sagt, - mycket vill ha mer.

Innehav som tillfälligt går sämre i år är:

Skanska
Handelsbanken
ICA Gruppen

Ovanstående bolag känner jag mig trygg med, och resten är en fråga om tid när kursen vänder. Jag tänker: - Köp och behåll, förr eller senare kommer dessa stå på plus.

Överlag har mina investeringar gått på plus genom åren, och jag har undvikit att göra en riktigt dum investering. Visst har jag gjort investeringar som inte genererat vidare mycket under dessa tre år, men det gäller också att tänka långsiktigt.

Jag har redan passerat målet för vad jag ansåg vara en rimlig handpenning att lägga på bostad: 250 000:- och när jag väl var där, varför inte bara fortsätta?



Ha en trevlig vecka under en VÄL behövd semester 



Mvh VÄL

2 kommentarer:

  1. Grattis till den höga avkastningen. Själv så har jag fått tillökning i familjen och plötsligt är allt annat mindre viktigt. Själv så lockas jag jämt av försöka justera och time:a marknaden. Lockelsen är outhärdlig, men jag har lovat mig själv att inte justera något, utan låta det fortsätta. Om 3 dagar så ramlar den första barnbidraget in och givetvis så skall de pengarna sättas i arbete. Det blir indexfonder som får tuffa på. De riktigt fina investeringar gör man ju när portföljen har dykt med 70% och man är uthållig nog att fortsätta köpa. För marknaden vänder ju.

    SvaraRadera
  2. Hej Prius. Även jag brukar undvika att försöka time:a markanaden, men denna gång såldes ICA och lite smått bland andra aktier. Jag gick tyngre ut i Ubisoft där jag handlat 10 st för vinster som jag gjort på Svenska innehav. Det är min förhoppning att bolaget fortsätter att gå framåt med rejäla kliv.

    Hoppas att du har det bra i solen.


    Mvh VÄL

    SvaraRadera