måndag 27 maj 2019

En "Tjur-Gubbe-Investering"


Balans före dumdristighet, säger jag!

Under senaste halvåret har jag deppat lite över hur jag känner att mina utdelningar är skrala ca: 7000: - per år. Därför har jag fortsatt att boosta mina aktieinnehav för att få upp direktavkastningen. Men jag måste återigen påminna mig om hur jag inte är utdelningsinvesterare, och hur svårt det är att lyckas med stock-picking. 


Jag är en ivrig förespråkare av indexfonder. Trots det ligger jag nu för tungt i enskilda aktiebolag. Visst, indexfonder är samma tillgångsslag som aktier, men diversifieringen är mycket större än en egen sammansatt portfölj på 12–15 aktier.

Fördelen med en indexfond är hur den innehålla hundratals innehav i olika aktiebolag.
Du kan alltså få en bättre avkastning på sikt med en billig indexfond och en mindre svajig portfölj. 

Idag sålde jag större delen av innehavet i fonden ”Länsförsäkringar Europa Indexnära”. 
Jag sålde inte alla fondandelar, men lättar på 30 000: - som byter plats till AMF Räntefond Lång.

Efter kommande köpet i AMF Räntefond Lång så kommer jag placerat 70 000: - av mitt samlade sparande i räntor.

När ni läser detta kanske ni tycker:

-       Vad gör du? Du försakar ju en stabil värdeökning!

Gör jag verkligen det? Tänk på alla mindre begåvade aktieinvesteringar vi gör varje år, där vi dessutom kan ligga back under flera månader.

Noop; vad jag gör är smart – jag säkrar en vinst jag cashat ut. 

En bekant sade till mig: - Ibland är de investeringar du INTE gör dom bästa!

Jag planerar ett bostadsköp lägre fram, och kommer börja knoppa av innehaven ett efter ett. Det är förnuftigt att göra en långsam förskjutning från aktier/fonder till ett räntesparande. Jag har en ansenlig klump i aktier ändå, och pengarna fortsätter att rulla in hur jag än gör.

De aktieinnehav som inte betraktas som högutdelare skall jag försöka avyttra med vinst under kommande året: UBISOFT, Activision Blizzard, Fortnox.

Hur tjänar man pengar på aktier?

Genom beprövade metoder: indexfonder och räntebärande instrument!

Detta är en riktig ”Tjur-Gubbe-Investering” - lagom, trygg och stabil.



Mvh VÄL

2 kommentarer:

  1. Riktigt bra inlägg. Jag ser sällan att folk har en klar Exit-strategi och den är minst lika viktig som investeringsstrategin man väljer. Just kontantinsatsen vill man ha tillgänglig snabbt och om börsen just så har rasat med 20 procent så är det ingen höjdare. Något du kan tänka på är i vilken depå typ den ligger i. Räntefonder bör i allmänhet inte ligga i en ISK/KF pga schablonskatten. Då kan det vara värt att ta ut de och lägga i Nordax Xtraspar som har insättningsgarantin och 1% ränta när du har över 10K.

    SvaraRadera
  2. Thanks Prius!

    Har snappat upp mycket som du skrivit till mig genom åren som jag har bloggat. Just detta kapitel har jag, liksom många andra missat. Jag har mitt räntesparande på mitt ISK-Konto, och är medveten om att även räntefonder kan svänga.

    Men detta år är viktigt eftersom det är året för "att knoppa av de innanhav som gått bäst", förutsatt att kursen tillåter detta inom samma tidsram. Jag säljer ogärna en aktie där jag ligger några tusen back, utan väntar då hellre på återhämtning och säljer med en skral vinst.

    Tack för ett bra inlägg :)

    SvaraRadera