onsdag 29 maj 2019

Nyckeln till paradiset

Finally - äntligen ledig!

Alla betygen är satta och inser hur jag satt betyg på över 250 elever - jag är minst sagt ganska trött. Vi har en serie av lediga dagar p.g.a.. klämdagar och Kristi himmelsfärd.

Jag gör vad jag kan för att stressa ned; kopplar av med lite tv-spel för att distansiera mig från stresspåslaget. Inför kommande ledighet så måste jag sysselsätta mig med någonting annat, vilket för mig är svårt eftersom jag är beroende av ett fast schema för att fungera bättre. 

I portföljen har jag sålt fonden Länsförsäkringar Europa Indexnära, men också aktieinnehavet i Fortnox. 
Den totala vinsten från fonden och aktien landade på 6000:- Beloppet placerades i AMF Räntefond Lång. 

Lägenhetsvisning

Jag har också varit på lägenhetsvisning där utropspriset låg runt: 2.4 miljoner. Detta betingar en handpenning på: 360 000:- Bostaden var belägen vid en insjö med en fantastisk utsikt, och jag får alltid pirr när jag går genom området.



Jag har idag fått ihop: 370 000:- genom sparat kapital + avkastning, vilket är inom ramen för handpenningen.

Det tog 24 timmar och lägenheten drog iväg från 2,4 miljoner till 2,9 miljoner, och jag insåg emellertid hur jag får vänta på paradiset. Jag visste redan när jag gick på visningen att budgivningen var min akilleshäl, men jag vet också hur det är bra att öva att gå på visningar. Jag drog en suck, kunde ändå le lite grand och peppade mig till att ta nya tag.

Idag räknade jag ut hur min sparkvot, och jag fick ut det på följande sätt.

Bruttolön: 41 000:-
Nettolön: 29 000:- (minus fackföreningsavgift. A-kassa + hemförsäkring)
Sparar: 12 000:-
Månadssparande: 41%

Sparkvoten räknades ut såhär: 12 000/29 000 kr = 0,4137931 x 100 = 41,3%

Avrundat blir det: 41%

Om jag sparar 12 000:- per mån under ett år får jag: 12 000 x 12 = 144 000:-
Med en blygsam utveckling på 8% får vi nuvarande kapitalet + sparkvoten:

 ca: 370 000 kronor + 144 000 = 514 000:-

370 000 + 144 000 x 0,08 = 514 000 + 41 520 = 555 120 kronor

 Men jag har också räknat enligt Jan Bolmesons sida och får vi resultatet: 547 242:-



Egentligen var min egen modell fel; det är inte så ränta på ränta effekten räknas ut. Detta eftersom den procentuella utvecklingen faktiskt sker i relation till månatliga insättningar. Vidare har Bolmeson tagit hänsyn till 2018 års ISK-beskattning.

Men i runda slängar hoppas jag på att ha passerat minst 520 000:- till maj månad nästa år. Det är knappast omöjligt, och skam den som ger sig. 



Hoppas ni hejar på mig



Mvh VÄL


 

10 kommentarer:

  1. Jag är en ivrig påhejjare. Heja!

    41K är en rätt bra lön va? Från arbetsgivaren eller arbetsgivaren + sidehustles + utdelningar?

    SvaraRadera
  2. Inga sidehustles, exklusive utdelningar. Detta är alltså lönen. Så jag är nöjd, mycket av amorteringarna till CSN har gått ned från närmare 2000:- per månad till nu strax under 1000:-

    Det rör på sig :)

    MVH VÄL

    SvaraRadera
  3. Bra sparkvot :) Men du har skrivit fel hur du beräknar den. Det ska nog stå 12000/29000.

    Mvh
    Investeringsundersköterskan

    SvaraRadera
  4. Tack Investeringsundersköterskan! Jag checkade, och ändrade. Antar att jag hade för bråttom när jag skrev inlägget.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  5. Hej VÄL.

    Verkar vara ganska dyrt att bo där du bor. Antar du bor i en lite större stad. Hoppas du hittar något boende du gillar nu framöver iallafall :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  6. Tack för kommentaren Slimis!

    Yes, det stämmer - bostadspriserna här är ganska galna. Men man får tänka smart :) Om jag handlar här, och sedan vill husera i min gamla hemstad på äldre dar så kommer jag kunna köpa ett slott där :)

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  7. Jag hejar på dig. Inför bostadsköpet så är det mycket att tänka på. Jag har lagt ut minst 150K sen jag köpte radhuset. Samla på dig en rejäl buffert och läs årsredovisningen om det är en BRF.

    SvaraRadera
  8. Tack Prius! Jag skall se till att läsa in mig på "Do's & Dont's" inför köpet. Och jag skall kolla på årsredovisningen för att kontrollera BRF ekonomi.

    Thanks

    MVH VÄL

    SvaraRadera
  9. Hej
    Ursäkta mig, men bara för att berätta att vi är ett lokalt företag och vi erbjuder pengar lån till alla seriösa och ärliga människor för att öka sin verksamhet eller göra ett köp. Räntan är 3% per år.
    För mer information, vänligen kontakta oss via e-post eller WhatsApp.

    Epost: simondurochefort@gmail.com
    WhatsApp: +33756949346

    SvaraRadera