söndag 10 november 2019

Att inte spara skapar ångest!


Hej på er kära vänner!

Hoppas att allt är bra med er?

Jag har sedan i somras betalat min handpenning på mitt nya boende, och flytten står runt hörnet. Men jag har också valt att inte spara under några månader, just för att unna mig något också. Jag har fyllt på garderoben lite grand, köpt presenter till mig själv och har sponsrat min far med tillbehör till hans skivspelare. Det är alltså tre månader av sparande som gått bort, där jag valt att inte lägga undan någonting. 


Men ack! Rutiner av flera års sparade sätter djupa spår, och jag mår dåligt sedan jag avvek från min sparkvot, även om jag känner att det också varit nyttigt. Det finns fortfarande en vilja hos mig att fullfölja mitt ursprungliga mål. Sparandet har som tidigare nämnts investerats i handpenningen på det nya boendet, men sedan då?

Numera räknar jag på följande sätt. Jag utgår från dellikviderna på lgh som "faktiskt sparade pengar" och fortsätter resan därifrån - även om dessa nu är investerade i fastigheten. Detta behöver jag göra inför mig själv för att bevisa att jag nådde det slutgiltiga målet som är 500 000:- 

I skrivande stund har jag alltså ett samlat sparande på 410 315:- (handpenning på lgh inkluderad)

Jag gjorde mina första aktieköp sedan i somras och det blev: ICA, Hemfosa, Castellum, Fortnox Axfood och Saltängen. Under de månaderna som jag inte sparade märkte jag klart hur lätt det är att halka dit. Jag började äta mer skräpmat, handla onödiga saker och inte längre kontrollräkna i affären. Jag är alltså inte riktigt tillbaka i form för att: läsa kvartalsrapporter, räkna på procentuell ackumulerad avkastning osv. Men jag är glad över att se hur pengarna tickar igen. 

Det är några månader kvar till inflytt, och har varit på möte med nyblivna bostadsägarna på informationsmöte. 

Det slog mig hur tydlig gallringen blir man faktiskt går in med lite mer pengar i en bostad; och hur närvaron av "sannolikt problematiska grannar lyser med sin frånvaro". Jag skulle nog säga att genomsnittet av köparna i skaran jag träffade på mötet var 45 år och uppåt. Alltså, det fanns ingen brist en övre medelålder. Köparna är högst sannolikt vanliga etniska Svenskar som sålt sin villa, eller sparat ihop pengar över lång tid som nu ville bo centralt i staden med närhet till Mälaren. 

Därifrån jag flyttar har situationen varit en annan: första samt andra generationens invandrare från utomeuropeiska länder samt Polacker och Ryssar. Grannarna lånar ut sin hyrsesrätt till nära familj eller släkt - alltså nya ansikten i trappuppgången hela tiden. Bilbränder har också förekommit i området samt hur det lokala grovsoprummet varit ett moras: folk ställer soffor och bokhyllor utanför soprummet, och inte helt ovanligt lämnas hushållssoparna på samma plats. Skator kraxar utanför och slåss om gamla pizzakartonger, halvtomma burkar med Creme Fraiche och blöta bitar av papper ligger överallt. 

Tankarna vandrar oavkortat tillbaka informationsmötet jag var på, för de nya bostadsägarna. Där mäklarna också var tydliga med de rutiner som gäller för gemensamma ytor, och det vite som utgår om hyresgästerna inte tog hand om soprummen. Som bostadsägare får man betala vite om man inte följer stadgarna. Skiljelinjen är uppenbar, och jag gillar det. 

Min egen familj

Min pappa är snart fyllda 80 år, och jag vet att jag inte får ha honom på obestämd tid. Detta är också ett av skälen till varför jag flyttar till hemstaden igen. Under senaste besöket har vi pysslat om hans vinylspelare med: externt RIAA, ny pickup, skivmatta, rem osv. Tillsammans sitter vi och lyssnar på varandras vinyl, och min pappa springer fram och tillbaka med vinylskivor: - "Har du hör denna? Eller den här då, vet du hur folk reagerade då?"
Likt en snurrig, glad tonåring igen när han återupptäcker sin ungdomstid på bytt: Sinatra, Dave Brubeck, Monica Z mm.  

Jag tror jag skall ta med min generations vinyl nästa gång jag hälsar på, och det lär bli snart - jag flyttar hem igen. 

Hoppas att allt är VÄL







4 kommentarer:

  1. Jag känner också så när vi har en mindre bra inkomstmånad och inte kan spara så mycket jag önskat. Det måste man släppa och försöka se till vad man har framför sig. Tycker du gör helt rätt - målet är nått och du gör gott för både dig och din far. Sparandet kommer igen när du hittat rätt i din nya tillvaro.

    Gällande boendesituationen. Vi har som jag nog tidigare nämnt bott som du. Vårt boende var dock rätt centralt men beskrivningen är ganska lik. Ingen respekt för hus, trivsel, renlighet, ljudnivå, rökning etc etc. Råttor på gården, sopor på gården, cykelstölder, vandalisering, inbrott i källarutrymme, kriminella som körde bilar och mopeder som om de vore på racerbanan mitt i stan OCH öppen knarkförsäljning. Otryggt, svårt att finna ro, svårt att känna att det var där jag ville att min son skulle växa upp. Nu är situationen en annan och jag bara inser vad boendet betyder för mig.

    SvaraRadera
  2. Tack IGMR: Du och jag har haft denna diskussion tidigare. Jag har kollat in din sida, men hade problem att lämna meddelande utan att referera till min privata adress, även om jag hade velat skriva ett meddelande. Blir alltid glad när du skriver.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  3. Hej! Tack för en bra blogg som inte enbart handlar om autistiskt börssnack utan också om vardagslivets alla tankar och känslor.

    Om du efter en lyckad lägenhetsförsäljning hade haft 1 miljon netto att investera, hur skulle du tänka i tider som dessa? Hade varit kul att få en ungefärlig fördelning i tillgångsslagen samt om du hade valt att sprida ut och investera under ett par år eller kört allt på en gång.

    Mvh en tacksam bloggläsare

    SvaraRadera
  4. Hej Livs-K
    Long time-no see :-)
    Ja det där med ångest känner man igen. Jag tror alla flitiga sparare drabbas av detta fenomen när vi måste dra ner eller omprioritera någon eller flera månader. Man vill ju framåt! MEN, jag har inset (précis som du) att livet är det vi lever just nu och de måste också vårdas. Det är ok att lägga pengar på saker som tillför värde i ditt liv. Det kan vara saker såväl som känslor och relationer. Jag har bestämt mig för att sluta att ha ångest utan ser det som en omplacering av kapital. Som du vet så har jag ju en stuga eller jag kanske snarare skulle kunna beskrive den som ett svart hål. Jag skulle kunna spendera precis hur mycket pengar som hellst där. Jag har tusen ideer och jag förverkligar dem en efter en. Men alla saker går inte att fixa gratis och vissa saker är jag skeptisk till att köpa begagnat. Så jag har satt en liten gräns för vad jag får spendera där varje månad, bäst så, annars skulle som sagt min ekonomi implodera. Men jag har slutat ha ångest över det, det är helt enkelt nödvändiga saker som jag behöver.

    Ha det gott!

    Mvh //PP

    SvaraRadera