lördag 2 november 2019

Positiv vs. Negativ


Hej mina vänner!

Jag har en ferieperiod från jobbet med tanke på att mina elever har höstlov. Det är en välförtjänt vila, och jag har behövt komma bort ett tag för att utvärdera.




Som tidigare nämnt har jag mått dåligt över min anställning under en tid, och självkänslan har tagit en törn. På jobbet är inte personen som organiserar eller drar i fler trådar på jobbet samtidigt. Detta behövs emellertid i detta jobb, eftersom många av uppgifterna är mot yngre åldrar. Jag har emellertid förstått att jag bör jobba mot äldre årskurser. Min anställning är hektisk som lärare, och jag har många klasser parallellt samtidigt som jag är mentor. Det har nu gått 1,5 år på jobbet, och jag känner att tre terminer är att givit jobbet en ärlig chans. Med tanke på att jag snart kommer att flytta så är det lika bra att börja om från början: ny stad, lägenhet, anställning.

Under höstlovet har jag varit effektiv:

- Sagt upp alla mina abonnemang så de avslutas i samband med flytten.  
- Förhandlat bolån med min bank.
- Packat ned en stor del av min lgh, bortsett från möbler och väsentliga vardagsprylar.
- Rensat ur garderoben och kastat så mycket kläder jag bara kan, saker som jag ändå aldrig har på mig.
- Handlat kläder - väl behövt efter 4 år av snålande och sparande.
- Gått skytteltrafik till grovsoprummet (kastat alla "kan vara bra att ha prylar").
- Besökt frisören.

Flytten skapar en del nervositet, och jag skruvar på mig inför kommande vinter. Men det går inte att vandra genom livet med reservationer, utan varje människa har ett val. Jag har för ambition att göra det bästa av situationen.


         Det negativa just nu:

·      Jag lämnar en stor stad, där jag har fler arbetstillfällen.
·      Repar mig delvis efter en relation, och vissa känslor dröjer sig kvar.
·      Bor i ett mindre attraktivt område, som jag längtar bort ifrån.
·      Jag har en anställning där jag vantrivs, och vet om att det är en sämre matchning.
 

         Det positiva - att blicka framåt.

·      Allt är fixat och klart inför flytten: logistik, städ, banklån mm.
·      Jag får äntligen lämna området där jag bor.
·      Flyttar in i en nyproducerad lgh med Mälarutsikt.
·      Har fullföljt mitt mål med sparandet.
·      Kan (ifall jag väljer det) söka nytt jobb och pendla.
·      Slipper samsas med andra människor om tvättstugan.
·      Flyttar närmre min familj, och kan samla ny energi.
·      Har pengar över efter lägenhetsköpet, och kan unna mig lite mer nöjen.
·      Nya relationer och vänner väntar runt hörnet.


Ekonomi - Fonder och aktier.

Just nu är det stopp på den fronten. Sista transaktionerna är kvar inför köpet, så jag tänker smart. Jag väljer att inte spara lika hårt längre, utan tar en paus och unnar mig saker - försöker koppla av. Det är inte strategiskt just nu att börja om det aktier, förrän bostadsaffären är helt avslutad. Jag kommer sannolikt att börja om, och inte göra stora förändringar i hur jag fördelar mina pengar mellan fonder och aktier.


Överlag verkar det som om det positiva fortfarande överglänser det negativa.
Jag skall vara tacksamt, blicka framåt.


Med vänlig hälsning VÄL


1 kommentar:

  1. Vad skönt att det börjar närma sig och att du checkat en massa att göra.

    Tycker du (som vanligt) resonerar klokt och jordnära. Säker på att nytt kommer med det nya. Oavsett vad är det spännande.

    SJälv tycker jag jobbsökeri skapar distans till den nuvarande jobbistuationen - även om det inte blir något. Du kan alltid kasta ut lite trådar och spontanansökningar. Who knows?

    SvaraRadera