söndag 10 oktober 2021

Att spara handlar inte om pengar

 Det blir alltmer sällan som jag skriver. Detta har följts av två anledningar; målet för mitt ursprungliga sparande uppnåddes genom lägenhetsköpet, och nummer två; jag har blåst för mkt pengar på prylar.




Jag har delvis tagit en del av kapitalet som jag hade på börsen, men större delen av tiden har jag mest betalat av prylar.


Men nu är mina avbetalningar är klara och jag är skuldfri bortsett från studielånet. Min inkomst är bra och stabil.

 

Jag har bytt anställning sedan ett år tillbaka. Under tiden på mitt föregående jobb trivdes jag fruktansvärt dåligt och kände inte att min kompetens kom till rätta. Jag skaffade en ny anställning, närmre den ort jag idag bor på. Arbetsuppgifterna är nu delvis tuffare, men det är också en miljö som jag kan hantera och känner mig bekant med och kan hantera bättre.

 

Fyllda 46 år har jag nu runt 100 000:- på börsen i totalt sparande sedan lägenhetsköpet gjordes, så jag är inte pank. Sedan är det frågan om FIRE!

 

“Financial Independence Retire Early”

 

Jag är lärare; och har en helt ok lön i relation till mina arbetsuppgifter. Jag tror inte att jag kommer att kunna leva på mina investeringar till pension (även om jag drog på stora släggan med investeringarna nu) - men kanske skulle 20 års sparande på börsen ta mig en bit på vägen till ett bättre leverne.

 

Det finns ingenting jag egentligen behöver i vardagen vad prylar beträffar. Jag får ingen kick av prylar längre, utan dess fyller verkar som ett substitut, en tillfällig bukfylla. Jag drar kortet, frossar i prylar men lämnas med samma tomhetskänsla som jag än gång försökte fly ifrån.

 

Sparandet å andra sidan kan bidra med en positiv rytm i vardagen; genom att göra någonting konstruktivt. Rent filosofiskt handlar inte sparanden om att lägga undan pengar, utan att sätta en ny kurs. Att börja planera för sämre tider där jag förbereder mig för motgångar, men samtidigt bäddar för en ny livskvalité.

 

Sparandet handlar om: inställning, underhålla allmänbildning och öva på att ta ansvar. Att ta ansvar är inte en konstant företeelse, utan en dynamisk process som förändras över tid.

 

Hur tar jag bäst hand om mitt liv framöver så det gagnar mig själv och andra?


Lev VÄL

 

 

 

 


3 kommentarer:

  1. Puh!
    Det var extremt nära att jag tänkte skriva i ett av dina ädre inlägg om du fortfarande är igång?
    Nu fick jag svar på tal. Skönt att läsa att det mesta har ordnat sig för dig. Ingenting i livet är lätt och det lyckas alltid dyka upp nya saker :-)
    Även om du aldrig skulle nå mångmiljonärsstatus och ett ekonomisk oberoende så ska du naturligtvis fortsätta att spara viss del av din lön samt fortsätta investera. Du vet aldrig vad som väntar bakom hörnet och att ha en bra slant i bagaget är aldrig fel oavsett vad du vill använda dem till.

    Må bra // PP

    SvaraRadera
  2. Vart tog du vägen? Jag trodde du skulle dra igång med ditt bloggande igen? Miss U.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som om jag kommer och går :( Får se om jag får tillbaka lite kontinuitet i sparandet. Med vänlig hälsning, VÄL

      Radera