onsdag 5 mars 2025

Vad skall man ha för bil?

Frågorna är många?





Själva tanken att förbränningsmotorn skall vara utfasad inom ett decennium är en trend som satts i hela Europa, men kostar det mer än det smakar?

Jag scannar nu av läget inför vad som blir mitt största köp på länge. En el-bild verkade som ett sunt val eftersom jag inte göra längre resor mer än 1-2 ggr per år, men sedan tillkommer de oväntade kostnaderna. 

- Lönsamheten är bara synlig om du kan ladda hemma.

- Det råder stora skillander i pris vid offentliga snabb-laddare. 

- Finns risk för stora köbildningar vid laddning. 

- Som kund blir du beroende av en uppsjö av olika appar på telefonen inför laddning, då utbudet av leverantörer varierar. 

- Däcken slits snabbare på el-bilar pga. vikt av batteriet + vridmoment på hjulen leder oftast till däck-spinn. 

Jag misstänker att ovanstående insikt kommer som en kalldusch för många ägare av el-bil. Andrahandsvärdet av många el-bilar är generellt dåligt. Kanske många säljer av sina el-bilar som ett resultat av oväntade kostnader, samt strul vid laddning. 

Det finns en oro för minskad batterikapacitet, och folk vågar nu inte behålla sina el-bilar. På Blocket ökade antalet el-bilar förra året med 94%. När jag själv tittar på fräscha el-bilar på Blocket så inser jag hur de nästan tappat runt 40% på bara 2 år. 

Energisituationen i Europa.

Tyskland har under senare år drivit sin Energiewende, och har sedan 2023 avvecklat all kärnkraft. Tyskland kan nu bara uppvisa en symbolpolitik, intet mera - ett föregångsland när det kommer till minskade utsläpp. 

Men en av de uppenbara bristerna har fått konsekvenser. Priser för energiproduktion har gått upp, och Tysklands invånare har fått stå för notan - liksom övriga världen. När el blir dyrare att producera stiger även priserna på transport. När Tyskland inte kunnat möta efterfrågan på el så har de antingen fått börja elda med brunkol, eller importera gas från Ryssland. 

Den nya given har fått kritik i näringslivet eftersom industrin inte kommer kunna konkurrera med övriga Europa. 

Tyskland har för avsikt att ha en fortsatt energiomställning till förnybart fram till 2035, vilket kommer kosta landet över en biljon euro. Även om det tillkommit en massiv utökning av sol och vindkraft i Tyskland så klarar inte industrin omställningen. Detta beror delvis på hur industrierna går på höggtryck nattetid - och då skiner inte solen, (ingen sol - ingen solkraft). 

Diesel och bensin

Med dessa drivmedel så blir vi förpassade till klassiska förbränningsmotorer, men med den uppenbara fördelen av räckvidd. Det tar inte mer än fem min att tanka bilen och åka vidare. I samband med reducerad reduktionsplikt har priserna på begagnade bilar gått upp med 19%, vilket vittnar om ett bättre andrahandsvärde. 

Nackdelarna med exempelvis diesel är: skatten, miljözoner som kan påverka priset för att äga och hålla bilden i drift. För den som regelbundet gör långa stäckor så brukar dieselmotorer vara ett starkare alternativ. Dieselmotorer passar dock inte lika bra att åka korta sträckor eftersom partikelfiltret kan klogga igen. 


Vi vi får se när bilköpet sker, och kanske får jag tips härute :)


Med vänlig hälsning


   VÄL





1 kommentar:

  1. Ska bli intressant att se vad det blir för bil för din del :-) Svårt att komma undan billigt hur man än gör, om man räknar in alternativkostnad och värdeminskning.
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera