Då har jag äntligen nått en ny milstople 400 000:-
Detta har skett över en något längre tid än min föregående sparperiod. Men jag har också märkt att någonting magiskt händer efter 400 000:- förutsatt att man placerat pengarna ganska bra. Avkastningen blir tydligare i relation till kursen på börsen, men så blir även direktavkastningen på aktierna med påtaglig. Varje månad kommer några extra hundralappar in på mitt ISK-Konto utan att jag behöver göra någonting extra.
Det blir även några utdelningar under vårmånaderna, så jag är tacksam för det. Det går ganska snabbt när man kommer upp i vissa belopp.
Körkortet
Det blev körtkort tillslut, även om jag var sent ute. Nu stundar köpet av en bil. Självklart svider det, detta med tanke på att jag kommer att få spendera en del från sparkontot, och hoppas att det är värt det?
När jag började att övningsköra så var det självklart en utmaning, men jag insåg emellertid hur teorin kom att utgöra en större prövning än det praktiska.
Vad skall man välja: Hybrid, vanlig eller elektrisk?
Hoppas att allt är VÄL
Grattis till körkort och till en rejäl avkastning! :-)
SvaraRaderaHåller själv på att kolla runt på bil, och visst är det trist rent ekonomiskt. I mina kalkyler kommer man billigast undan med en mindre, begagnad bensinbil från 2005-2013, under 10 000 mil och cirka 70 000 kr i inköp. Med värdeminskning och alternativkostnad (6% direktavkastning på kapitalet) samt allt annat som har att göra med bilen så räknar jag med cirka 3600-3700 kr/månad.
Blir cirka 3900-4000 kr/mån för en "billig", liten och nyare elbil (t.ex. Renault Zoe) samt en lite nyare/hybrid-småbil (t.ex. Toyota Yaris Hybrid).
Rätt trist!
/Arbetsplanen
Tack för kommentaren Arbetsplanen.
SvaraRaderaHar kollat på vitt skilda kategorier av bilar: Hybrid, El, Diesel, Bensin. Andrahandsvärdet är sämre på elbilar, och därför verkade det attraktivt, och man kan få en el-bil billigt.
Men jag tror också att det finns en förklaring till detta. Det är endast lönsamt att äga el-bil om du hela tiden laddar hemma. Det råder enorma skillnader prismässigt på var du laddar på stan - vidare så är inte alla laddstationer kompatibla med din bil, vilket gör att urvalet inte är så stort som man tror. För flera olika leverantörer av laddstationer så måste bilägaren ladda ned individuella appar för varje leverantör. Om några laddare är defekta vid ett laddningstillfälle så blir det köbildning.
När ägare inser att det inte alls är billigare att "tanka" sin el-bil på andra stationer än hemma, så tror jag att många säljer av den. Annars kollade jag på Hyundai Kona eller en Peugot 208 E.
Bensinaren Peugout 208 har haft stora problem med kamremmen som går IGENOM motorn och är konstant exponerad för motorolja. Remmen vittrar sönder, och framgment från remmen täpper till oljefiltret - varpå motorn inte kan smörjas. Detta kan leda till motorhaveri.
För mig återstår: Mercedes, Subaru, Toyota som diesel eller bensin.