fredag 5 juli 2024

Pengarna växer - Passerat 350 000:-

Hej på er!


Min portfölj har tagit stora språng på förhållandevis kort tid. Jag har sett en totalökning på 180% sedan start år 2016. 

Efter några års spenderande på leksaker insåg jag emellertid hur själlös tillvaron hade blivit. Det var pengar som spenderades, men som egentligen inte påverkade min vardag vidare mycket - ingenting jag köpte fyllde någon egentlig funktion i mitt liv. 

Just nu har jag inga stora livsmål inplanerade, och därför kan jag lika gärna spara tills någonting dyker upp. 




Under första åren med Avanza avsåg jag att spara ihop till en lägenhet, vilket nu är gjort sedan några år tillbaka. Men vid det tillfället såg jag inga andra syften med portföljen annat än hur den växte successivt. Portföljen har gått upp + 28% under senaste året, vilket är galet. 



Under min senaste period av mitt nya sparande har jag börjat satsa mer på stabila bolag i början av sparandet, för att sedan fylla på med indexfonder med bredare exponering. Under förra veckan räknade jag på utgifter i form av abonnemang: Tidal, Photoshop, Youtube Premium, Svenska Dagbladet mm. Det tog inte lång tid förrän jag insåg hur mina aktier med direktavkastning redan nu betalade täcker mina digitala tjänster varje månad. 




Nu tar jag inte ut pengar från Avanza för att betala dessa, men jag hade inte förrän nu reflekterat över det fakto att några hundra kronor kommer in automatiskt nästan varje månad. Detta har inte påverkat min sparkvot, utan lägger undan minst 8-10 000:- varje månad. Avanza har en tjänst där du själv kan lägga in ett sparmål (i mitt fall 500 000:-)

Utifrån graferna kan du sedan själv se hur du ligger till varje månad. I mitt fall hjälper ränta på ränta effekten till om jag inte lyckas sätta in sparkvoten en månad, och portföljen kan fortfarande gå upp. 


Körkort på gång 

Jag är medelålders, och tog aldrig körkort som ung. Under ungdomsåren lallade jag bara runt och festade, och det var inte många i min omgivning som var intresserade av att skaffa bil, så det sköts upp på framtiden. 

Jag fick tillbaka en större klumpsumma på skatten och valde att köpa min en intensivkurs. Målet var att ta körkort på 3 veckor, men det var för ambitiöst för en snart 50 årig gubbe. Teorin verkar vara den enkla delen, men att få körvana på manuell låda måste jag ge lite mer tid. Jag valde att bryta intensivkursen då jag endast har 4 lektioner kvar, och inser hur jag inte kommer vara mogen för uppkörning. Jag saknar mängdträningen sade de, vilket jag håller med om. 


En del av mig faller tillbaka i grubblerier av låg självkänsla, där jag vill ge upp - men erfarenheten säger mig: "att ge upp aldrig har fört mig närmre ett mål". Om två timmar sitter jag och skriver mitt teoriprov för uppkörning, och vi får se hur jag klarar mig. 

Om jag fixat att: 

Sparat ihop några hundra tusen till en lägenhet + fixat en högskoleutbildning, så torde jag tamme f....n fixa mitt körkort. 


Wish me luck


Med vänlig hälsning,

VÄL


2 kommentarer:

  1. Ah! Äntligen ett livstecken från min gamla bloggkompis :-)
    Kul att det rör på sig, 350 lök är inte kattskit.
    Ja det är en utmaning att ta körkort på "äldre dar". Min sambo var runt 40 och totalt ointresserad så vi höll nog på och övningskörde ett par år innan hon körde upp. Det är heller inget livsavgörande OM du nu skulle kugga. Det är inte så konstigt att man blir nervös och gör fel, men som tur är så får man ju fler chanser att ta sitt kort.
    Jag önskar dig stort lycka till!

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  2. Nu närmar man sig 50 strecket, men jag får ha tålamod. Teorin för körkortet är klart, men jag kommer att behöva avsevärt mer mängdträning för att bli klar med själva körningen. Nu har jag bara övningskört sedan juni, så jag får vänja mig vid tanken att det kan ta några månader. Pengarna drar iväg ganska fort nu när man närmar sig 400000:- Tacksam för att du skriver. Kommer ett nytt inlägg snart.

    Med vänlig hälsning, VÄL

    SvaraRadera