söndag 7 januari 2024

Pengarna växer - Passerat 250 000:-

Hej på er

Nu har jag bott några år i min lgh, köpet som föranledde mitt intresse för ekonomi. 

Sparandet har varit högst sporadiskt, men åren som spenderades bakom datorn när jag sparande som mest ihärdigt har präglat mig. Det är sällan som det går en månad där jag inte lägger undan någonting överhuvudtaget. Nu när jag såg hur jag passerat 250 000:- i veckan tänkte jag: varför inte kicka igång på nytt och plocka in mitt gamla mål som var satt till 500 000:- 






Känner mig emellertid ringrostig eftersom jag inte varit vidare aktiv sedan 2020. 

Vad som är annorlunda denna gång är att jag investerat i etablerade bolag med bra direktavkastning. Även om utdelningarna börjat strömma till så slår jag knappast index. 

Avanza tillhandahöll en summering av det gångna året, och jag såg i genomgången hur min portfölj presterat sämre än den genomsnittliga Avanzianen, vilket fick mig att sura lite. Men detta var i relation till senaste året, samt att jag har haft en väldigt liten del i indexfonder. 

Målet är nu att behålla mina aktieposter, men börja fylla på med passiva indexfonder.  Jag börjar nog se mig om efter ett nytt boende inom 2-3 år, men detta skall givetvis viktas i relation till hur situationen på börsen ser ut. 








Svenska innehav

Nyfosa

Investor

Cibus Nordic Real Estate

SEB A

Axfood

Boliden


Utländska innehav

Colgate - Palmolive

Coca Cola

AbbVie

Taiwan Semicond

Bank Of Nova Scotia

Indexfonder

Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Storebrand USA A SEK

DNB Global Indeks S 

Handelsbanken Global Index Crit (A1 SEK) 

Börshandlad Fond

XACT Norden Högutdelande 


Vad har jag lärt mig sedan 2017 när det kommer till aktier och fonder. 

Det spelar nog inte nödvändigtvis någon roll hur kunnig man är; det är väldigt få som slår index - även om det också sker. Jag kan sätta ihop en duglig portfölj, men som presterar medelmåttigt, men där jag behöver ta stöd av passiva indexfonder. 

Jag följer ett klassiskt flockbeteende och läser andras bloggar i hopp om att få uppslag på nya inköp. Någonstans försöker jag göra en summering av vilka fonder och aktier som är i ropet, och göra en avvägning utifrån detta - vad kan vara en förnuftig investering, men sanningen är att jag har sämre koll. 

Vad jag vet är ändå hur: indexfonder är ett måste i mitt sparande, och försöka diversifiera efter bästa förmåga. 


Ha det VÄL




1 kommentar:

  1. Jag har börjat inse att mer än investmentbolag och indexfonder behöver man inte. Du följer index som sämst och blir garanterat rik på sikt. Varför krångla till det med en massa olika innehav?

    SvaraRadera