söndag 26 mars 2023

Krymper kostnader

Av lättja ser vi inte över våra omkostnader. 

Jag insåg att jag låg ute med för höga kostnader på mitt mobilabonnemang, och kunde snabbt och enkelt göra ett byte. 

Jag spelar också sporadiskt tv-spel med mina brorsöner, och har haft Game Pass för 135:- men såg nu att de introducerat ett familjekonto där man delar med 5 medlemmar för bara 300:- per månad. 

Här är två till synes små omkostnader där jag krympte mitt mobilabbonemang med 75:- per månad fast fick ännu mer surf, samt Xbox där jag numera bara lägger ca: 75:- per månad istället för 135:- då familjen delar på kontot. 



Jag har även börjat sälja mitt surdegsbröd på jobbet och får 45:- per bröd av kollegorna. Jag brukar baka minst 2 st i veckan till en kollega och får då in 90:- 



Det är roligt att labba med små utgifter och inser hur hur jag får in över 300:- per månad om jag bakar 1 ggr per vecka till en kollega, det täcker nästan: mobilkostnader, tv-spel samt musikstreaming via Apple. 

Ett surdegsbröd på 500 gram mjöl kostar ca: 7 kronor att baka (salt, vatten och mjöl).

Avslutade Abonnemang

Photoshop avslutat: 195:-

Netflix Premium avslutat: 179:-

Spotify: 109:-

XBOX Gamepass 135:-

Nytt abonnemang

Apple Music: 119:- (Lossless)

XBOX Familj: 300:- per månad istället för 135:- (Delar med 4 personer)


Hur sänker ni era månadskostnader på kluriga sätt?

Med vänlig hälsning, VÄL

2 kommentarer:

  1. Hej.
    När jag började min spar/investerarresa så gick jag igenom hela min ekonomi och tittade på utgifter.
    Bilförsäkring,husförsäkring, elavtal och andra kostnader som ev kunde sänkas.
    Bytte till nischbank för bättre sparränta och sålde prylar i hem o garage som jag ändå aldrig använde.
    Nu i höstas avslutade jag både netflix och spotify då vi ändå har många kanalet i utbudet.
    Handlar lite billigare mat efter inflationen.
    Det finns nog ganska många saker att göra om man börjar ta det på alvar.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  2. Oh yes. Även om jag bara har mig själv i hushållet så märkte jag tydliga skillnader efter att inflationen började dra iväg. Det är många tusenlappar per år som man kan spara genom att skippa digitala tjänster som man ändå aldrig använder. Sist ut bytte jag telefonoperatör, vilket sparade mig en dryg hundring i månaden.

    Med vänlig hälsning, VÄL

    SvaraRadera