lördag 27 juli 2019

Pengarna Växer - Passerat 400 000:-


Hej på er alla!

Hoppas att semestern varit bra.

Jag har nu sparat ihop över 400 000:- och det finns anledning att fira! Resan har varit lång, men VÄL värt det. Tålamod och grundliga efterforskningar vid investeringar har varit nyckeln till min blygsamma framgång. 

Ett nytt boende

Jag har skuttat runt efter det att jag skrivit upp mig på min kommande bostad, och nu återstår bara en del formalia. Jag har dock inte tillträde förrän om några månader, och jag kan knappt vänta.

Under senaste veckan har jag varit i gamla hemstaden och kryssat fram och tillbaka runt bygget för mig kommande bostad. Det återstår en del innan de färdigställt samtliga bostäder i fastigheten, men jag antar att jag får sansa mig. Jag har spenderat mycket tid med min familj; badat, ätit för mycket godis och glass och unnat mig det eftersom det varit semester.


Detta blir ett nytt kapitel i mitt liv. Under ett års tid har följande hänt: jag har brutit upp min kärleksrelation, landat sparmålet på 400 000:- och köpt lägenhet,  gått ned 10 kilo i vikt. Vidare har jag och lagt om till en sundare livsstil. Under en kort tid har jag landat flera högt uppsatta mål; en del av dessa kan te sig triviala - men har betytt enormt mycket för mig personligen.

Jag går runt i mina nuvarande bostad och ser alla mindre jack i parketten, borrhål i väggarna och tänker börja tidigt med att åtgärda alla felen så jag slipper det på slutet. För första gången kommer jag även att nyttja RUT-avdraget och ta in en städfirma innan flytten. Med ett förflutet inom alla typer av städ så vet jag hur mycket arbete det är med att lämna en bostad, och denna gång står jag helst över städningen och betalar hellre någon annan.

Efter kommande bostadsköpet så kommer jag ha mer pengar över än väntat, detta beroende på hur min ursprungliga sparkvot var ämnad för Stockholmspriser - och sedan jag bytt stad, så blir nya kostnaden snällare mot plånboken.

Vad som är nytt för mig är vitvaror

I alla hyresrätter som jag bott i har jag inte haft tillgång till tvätt/diskmaskin, då detta välkomnas enormt mycket. I hela mitt liv har jag vandrat av och an till en gemensam tvättstuga där jag fått kompromissa med min lediga tid för att boka tvätttider, och detta kommer nu vara ett minne blott.



Ett kök överfullt av disk har också varit en källa till ångest, och nu kommer även detta försvinna. Jag har redan huvudet fullt med dagdrömmar om hur jag går runt i lägenheten med en nybryggd kopp kaffe från en färgglad Moccamaster, sätter mig ned och spejar ut över Mälaren. Solen skiner utanför samtidigt som jag ser segelbåtar på avstånd guppa på det spegelblanka vattnet.


När lägenhetsköpet är fullbordat inväntar jag en nystart av sparandet. Lyckligtvis har jag hookat upp med en äldre vän från förr som även han odlat ett intresse för aktier, och detta kommer att bli great. 

Livet är vad man gör det till

Jag önskar er alla en VÄL behövd semester, och tack för ert fortsatta pepp och stöd. 

Mvh VÄL

13 kommentarer:

  1. Låter härlig. Avundas dig lite, att få allt nytt och fräscht. Har själv bott i värsta förorten, tacksam varje dag över att jag har flyttat därifrån. Lycka till med ditt nya boende/Elsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Well, det får dröja ett tag till innan själva flyttlasset går. Men jag känner mig pepp på att faktiskt får röra på mig.

      Tack för kommentaren Elsa :)

      Radera
  2. Grattis, bra kämpat på många plan! Du har absolut något att fira nu!
    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Louise för visat intresse. Ja resan har varit lång, men glad över att ha nått mitt mål.

      Mvh VÄL

      Radera
  3. Grattis!

    Gjorde själv den resan för några år sedan, och livskvalitén med tvätt och disk är fantastisk!

    /karl2

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karl för din kommentar! Ja längtan efter egen disk/tvättmaskin har varit en liten dröm länge. Det kommer att bli såå mycket mer bekvämt.

      Tack

      Mvh VÄL

      Radera
  4. Om det är en bostadsrättsförening så rekommenderar jag att du sätter dig i styrelsen. I och med att det är en nybildad förening så behöver du ha extra koll på ekonomin. Hur mycket har föreningen i skuld? Oftast har man ett mått på lån/kvadratmeter. Vår förening har strax över 6000 kr per kvadratmeter. Det är viktigt att amortera ned föreningen skuld och oftast så gör man inte det under de 5 första åren. Detta gör att om skulden är på det dubbla 12000 kr/m2 så kommer ni vara mer känsliga för räntehöjningar.

    SvaraRadera
  5. Kul att höra om nya bostaden. Har nog vart i det område du köper lägenhet. Min flickväns bror har båt liggande vid en brygga inte långt därifrån om jag tänker rätt. Precis som Prius skriver kan det nog vara värt att titta närmare på föreningens ekonomi. Det är ju ni som bor där som ska stå för räntor mm. När bär det av till nya lyan? :)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Slimis för kommentaren. Jag kommer att kolla upp föreningen närmre. Som sagt; läget är fantastiskt och jag ser fram emot flytten. Jag har ett spännande halvår framför mig.

      Thanks

      Mvh VÄL

      Radera
  6. Blir glad för din skull! Det är en kraft i, och något du ska vara stolt över, att dra ihop så mycket deg och göra något som är viktigt för dig. Hemmet är viktigt, för mig i alla fall. De bekvämligheter du beskriver är verkligen guld värda. Vi har varit utan dem i perioder och då uppskattar man dem än mer.

    Tips är förresten att ta en städfirma med garanti att lägenheten går igenom värdens slutsyn. Det kan spara en massa samtal osv.

    Som sagt - glad för din skull. Detta blir grejt!

    SvaraRadera
  7. Härligt! Stort grattis till att du sprängt 400 vallen. Jo det går om man är konsekvent och inte ger upp. Att vara långsiktig är ofta rätt tråkigt och speciellt de första åren innan allting börjar snurra på lite bättre. Nu vet du ju hur man gör :-)

    Mvh// PP

    SvaraRadera