onsdag 13 juli 2022

Kost, motion och sparande.

Då är semestern här

Efter två år av vankelmod i vardagen har jag haft problem att hitta ett fokus. Delar av min tid har därför handlat om att skapa välmående och kontinuitet. 




Alla människor har sin individuella lunk i livet; min har alltid kantats av ett humör som kantas av höga toppar och djupa dalar; hade önskat att måendet varit mer stabilt över tid. Att leva med ett mående som innebär att slitas mellan två ytterligheter skapar hjärntrötthet. Jag har med åren kommit att acceptera hur landet ligger, och anpassar mig efter det. Utöver att jag nu försöker skapa mer sinnesro åt mig själv genom praktiska övningar, inser jag emellertid hur kost och motion är lika viktigt. 




Jag behöver tänka på:

Mindre:

  • Godis
  • Snabba kolhydrater
  • Kaffe på kvällen
  • Fastna i soffan
  • Media: Tv, dator, mobil, spel mm.
Mer: 
  • Motion/Cykling
  • Ut och träffa folk
  • Dricka vatten
  • Lägga mig i tid
  • Ägna mig åt skapande verksamheter

Socker och snabbmat

Om det är någonting som varit destruktivt för mig så är det socker, vilket himla gift. Socker får verkligen mitt mående att åka berg och dalbana och leder bara till viktuppgång; samma sak gäller för: bröd, pasta, ris. Mina återfall på socker brukar alltid föranledas av att jag äter mackor. Mackor leder till svajande blodsocker, vilket i sin tur för mig skapar obalans. Efter nån vecka trycker jag snabbmat och blandgodis dagligen och mår crap. 

Vem gillar inte kaffe?

Tidigare i livet var jag resistent mot när jag drack kaffe på dygnet, det är jag inte längre. Om man inte vill ligga flera timmar i sängen och stirra hål i taket, så får jag dra ned på kaffet.

Så vad gör jag under sommaren?

Jag försöker cykla 3-4 mil var eller varannan dag för att hålla känslorna i shack. Jag kommer ut i naturen och aktiverar kroppen. Jag njuter av sol och nya intryck och lägger alla distraktioner åt sidan: ingen mobil eller musik. Cyklingen frigör endorfiner och jag mår bättre; fina sommarkvällar tar jag även med kameran och fotar mina turer. 




Skapande verksamheter

Jag inser hur jag saknat bloggandet. 

Bloggandet har varit en pågående dagbok för att bekräfta vad jag gör i min vardag. Jag ser det som ett sätt att vara kreativ. Utöver det så tecknar, målar och fotar jag till vardags eftersom det ingår i mitt yrke som lärare. 

Sparandet är delvis en resultatinriktad praktik, men även en kreativ process där jag sätter upp mål inför framtiden. Pengarna bör dock inte ses som slutmålet, utan jag måste sätta pengarna i relation till någonting annat. 

Slutmålet för mitt sparande denna gång låter jag vara osagt. Jag vet att under tidigare år inför mitt lägenhetsköp så planerades massor; men livet hände däremellan plus massor av oanade händelser i övriga världen som påverkade sparandet. Min blogg spinner vidare på samma koncept som tidigare med frågeställningen med temat: Vad är livskvalité? 

   För att inte fastna i en knastertorr dokumentation av snack om börsen varierar jag mig med andra ämnen också. 

Hoppas att allt är VÄL i sommarvärmen, och på återseende.

VÄL















7 kommentarer:

  1. Hej VÄL!

    hur gick det med jobb, har du kunnat sluta pendla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Jag fixade anställning som är lite närmre mitt hem, men pendlar en kortare sträcka än. Med vänlig hälsning, VÄL

      Radera
  2. Gött att du är tillbaka och gött att du inte kör knastertorr ekonomi och månadsuppdatering. Det andra är mer intressant att läsa om i min mening.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, hoppas att jag inte bara svamlar och att det finns någon substans i vad jag skriver. Jag gillar din blogg; layout innehåll mm. Antar att vi får skriva vidare. Ha det VÄL

      Radera
  3. Vad roligt att du är tillbaka. Har följt din blogg och de bitar av ditt liv som du skrivit om och många gånger funderat vad som hänt dig och hur du mår. Undrar även över ditt ex. som mådde dåligt, har ni någon kontakt, mår hon bättre? Gillar ditt sätt att skriva och ditt sätt att delge oss dina tankar kring livskvalité. Fortsätt gärna med det./H

    SvaraRadera
  4. Tack Anonym för din vänliga kommentar. Det var nu längesedan jag gick ur relationen med mitt ex och vi har inte kontakt längre, men jag hoppas att hon har de bra i vad hon företar sig. Själv vandrar fortfarande tankarna kring vad som ger livet innehåll. Jag blir mer förvissad om hur pengar i sig självt inte löser livets alla gåtor, men hur pengar kan skapa bättre förutsättningar för levnadsstandard. Det är roligt hur det börjar trilla in kommentarer igen, trodde min blogg var bortglömd ha ha :) Med vänlig hälsning, VÄL

    SvaraRadera